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국문초록
4차 산업혁명으로 인한 다양한 기술 혁신은 현대인의 생활양식을 바꾸는 단계에 이르렀으며, 특히 2020년을 강타한 코로나-19(COVID-19) 사태로 인하여 교육 분야에서 이러한 기술혁신을 활용한 새로운 교육 패러다임의 필요성이 대두되었다. 또한 이와 더불어 이전부터 오랫동안 우리나라 교육정책의 근간을 이루어 온 5.31교육개혁이 그 효용을 다했다는 여러 전문가들의 의견이 있어 왔으며 이에 새로운 미래 교육 패러다임에 대한 다양한 논의가 이루어졌다. 그러나 코로나-19로 인하여 비대면 학습의 필요성과 중요성이 급격히 증가하면서 기술혁신을 활용하여 비대면 학습의 효과성을 높이고 또한 새로운 교육 환경 구축을 통해 오랫동안 한국 교육의 문제점으로 지적되어 온 양극화 해결 방안의 탐색이 절실한 시점이 온 것이다.
이에 본 연구는 디지털 전환 시대를 맞아 디지털 기술을 활용하여 다양한 환경의 학습자들이 교류하며 개인 맞춤형 학습경로를 구축할 수 있도록 하는 학습생태계 조성 방안에 대하여 연구하고자 하였다. 연구 목적에 따라 먼저 각급 교육 분야의 전문가들이 공동연구자로 참여하여 각급 교육 분야의 디지털 전환 실태 및 해외사례, 학습생태계 관점의 도입 및 학습생태계 조성 방안에 대하여 논의하였다. 또한 정책방안을 제시할 때 전문가협의회 및 자문뿐만 아니라 지난 25년 동안 미래교육에 대해 연구해 온 학술논문, 칼럼, 기고문 등을 데이터베이스화하여 이 자료들의 경향성을 분석하는 방식을 통해 한국 미래교육의 시나리오를 도출하였다. 그리고 자료와 분석결과를 바탕으로 각급 교육 분야의 내부 칸막이를 제거하고 미래 사회에서 학교, 교사, 학생의 역할이 어떤 방향으로 전환되어야 하는지에 대하여 논의하였으며, 또한 교육 및 학습에 있어 지역사회의 활발한 참여를 이끌 수 있는 정책방안을 제시하면서 이를 바탕으로 미래에는 학교가 지역의 교육허브플랫폼으로서의 역할을 수행할 수 있도록 하는 새로운 교육거버넌스 구축을 위한 정책방안도 함께 제시하였다.
영문초록
In the era of the 4th industrial revolution, technological developments have affected to the various shifts in people’s everyday lives. In 2020, Covid-19 accelerated the discussions on the need for a new educational paradigm to react to the educational environment changes because it has greatly increased the need for effective online classes with digital technologies in virtual space. Meanwhile, several scholars and professionals have posed questions on the availability of 5.31 Educational Innovation Act in 1995, which has been the foundation of education-related policies in Korea. It is mainly because the conditions and environment surrounding schools, students, and teachers have changed a lot in the last 25 years. Therefore, the needs for the new educational paradigm have been raised to prepare the future education and train human resources for the future society. With the digital transformation in education, it is also required to explore how to resolve the issue of polarization in education.
Based on this purpose, this study invited the idea of ecology to build educational ecosystems where the learners with different interests and backgrounds can coexist and interact with others and establish a personalized learning path. The co-authors studied and discussed the realities in digital transformation, case studies, and how to invite educational ecology for each sub-fields in education. Additionally, the future education scenarios were derived based on the tendency analysis of the research papers, columns, or articles on future education that have been published in the last 25 years. Based on those discussions and analyses, this study suggested how to shift the role of school, teacher, and students for future education and build the education system embracing early childhood, elementary, middle, higher, vocational, and lifelong education. It is also suggested the way of encouraging community-based learning and the new learning governance that schools work as the learning-hub platform in each community.
목차
01 학습생태계 조성의 필요성

02 디지털 전환 시대의 교육정책

03 디지털 전환 시대의 교육정보화

04 초·중등 교육을 위한 학습생태계 조성

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