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국문초록
소프트 파워의 정책 및 학문적 중요성은 근래 들어 더욱 많은 관심을 받아왔다. 이를 방증하듯, 2018년 한 해에만도 한국 정부는 소프트파워 주요 정책 수단이라 할 수 있는 공공외교에 240억 원, 공적 원조에 3조 2000억 원의 예산을 투입했다. 그러나 이와 같은 예산 및 관련 노력이 어떠한 방식으로 사용되고 어떤 효과성을 지니는지에 대한 평가는 부족한 것이 현실이다. 본 보고서는 한국의 공공외교 및 공적 원조 노력에 대한 체계적인 평가 및 분석을 목표로 한다. 먼저 본 연구는 공공 외교와 공적 원조 현황 파악을 위해 가용한 기수집된 자료를 모두 통합 분석한 이후 그 결과와 함의에 대해 논의한다. 이어 한국에 대한 외국 국민의 인식을 측정하고자 하는 기존 자료에 대한 메타 분석을 통해 그간 노력의 성취와 보완점을 서술한다. 이에 기반하여 본 연구는 16개국의 3만 2000여 명에 달하는 응답자를 대상으로 자체적인 설문 및 설문 연구 실험을 설계 및 시행한다. 이를 통해 먼저 대상국 국민은 일반적으로 공공 외교나 공적 원조에 있어 국제적인 평판이나 포용적 가치를 중요시함을 보여준다. 또한 각 국가별, 또 국가 내 개별 사회경제적 특성에 따른 각 수단 및 접근의 효과성을 평가하고, 이에 기반한 향후 맞춤형 마이크로 타겟팅 전략의 가능성을 제시한다. 또한 한국 내 배타성의 해소가 대내외적으로 포용적 가치를 증진할 수 있는 가장 효과적 방법의 하나라는 점을 인식하고, 한국 국민의 외국인 및 이주자에 대한 인식을 측정하고 관련된 정책적 접근을 테스트해볼 수 있는 설문 및 설문 실험을 설계 및 시행하였다. 그 결과 한국 국민의 외국인 및 이주자에 대한 정확한 정보 인식은 부족하지만, 인구 특성에 따라 상당한 배타성을 확인할 수 있었으며 이에 대한 구체적, 또 제도적 해결책을 제시한다. 이와 같은 결과에 기반하여 본 연구는 소프트 파워 발전에 있어 가장 효과적인 전략적 접근은 포용성과 다양성의 증진이라는 주장에 실증적 증거를 제시하고, 향후 증거기반정책 수립을 지원하기 위한 체계적인 자료 수집과 엄밀한 분석의 필요성을 제기한다.
영문초록
The importance of soft power has been gaining increasing attention both in the academia and policymaking. In 2018 alone, the Korean government has spent over 24 billion and 3.2 trillion KRW in public diplomacy and foreign aid - arguably the two main policy devices for extending soft power - budget. Yet we do not yet know much about the determinants, let alone the effectiveness of such resources and related effort. This report marks the first comprehensive take on a systematic evaluation of Korea’s public diplomacy and foreign aid efforts. By compiling and reviewing existing data, first, we provide a rigorous quantitative analysis of the distribution patterns and discuss the related implications. Next, we review the existing public opinion surveys and highlight their achievements and shortcomings. We then proceed to design and execute our own multi-country public opinion survey covering over 32,000 respondents in sixteen different countries with a number of survey experimental designs embedded. We find that respondents overall prefer public diplomacy or foreign aid efforts that emphasize international reputation and greater inclusionary attitudes. Yet, we also find a number of interesting within country variations that can help inform devising tailor-made micro-targeting approaches in the future. Finally, recognizing that dealing with exclusionary attitudes at home may provide one of the most effective ways to promote soft power, we also implemented an additional survey as well as experimental modules to measure and tackle exclusionary attitudes against foreign migrants in Korea. We find overall a low level of familiarity with accurate information yet divergent negative sentiments regarding migrants. We further analyze the sub-population within which such tendencies seem to be the strongest, and propose a number of targeted as well as general institutional remedies to tackle such tendencies. Taken together, the findings of this report suggest first and foremost that an effective strategy to enhance soft power will hinge upon how we can promote greater inclusiveness and diversity and highlights the critical role of collecting systematic data and conducting rigorous analysis to support evidence-based policymaking.
목차
제1장 서론
제2장 한국 공공외교와 공적개발원조의 현주소
제3장 한국의 국가 이미지 조사에 대한 메타분석(해외한류실태조사와 국가이미지조사를 중심으로)
제4장 대상국의 한국 선호에 대한 주성분 분석 (자체 설문 원자료 생산 및 분석)
제5장 소프트파워 설문 실험 연구 (자체 설문 원자료 생산 및 분석)
제6장 한국 체류 외국인에 대한 인식
제7장 결론

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