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국문초록
1. 연구의 목적
- 국내 해양레저관광 정책은 수요자의 이용 활성화에 중점을 두고 있으며, 해양레저관광에 대한 높은 국민적 관심 및 수요에 비해 산업적 경쟁력은 매우 낮은 실정임
- 이에 따라 본 연구는 해양레저관광 부문의 높은 성장 잠재력에 걸맞은 산업 경쟁력 제고 방안을 마련하기 위해 국내 해양레저관광서비스 산업 현황 및 여건을 분석하는 한편 이를 바탕으로 해양레저관광 사업체의 특성을 반영한 산업지원정책을 발굴하고자함
- 또한 해양레저관광서비스 산업 육성을 위한 정책 방향 설정 및 맞춤형 정책 과제 제시를 통해 국내 해양레저관광 부문 활성화에 기여하고자 함

2. 연구의 방법 및 특징
1) 연구방법

2) 연구의 특징
- 본 연구는 해양레저관광서비스 산업 육성을 위한 정책 방향 및 정책 과제 도출을 위해 해양레저관광 육성을 목표로 제정된 법률 중 마리나산업, 수중레저산업, 수상레저산업, 크루즈산업, 레저낚시산업 등 업종이 명시된 신규 분야를 연구 대상으로 설정함
- 해양레저관광서비스업을 ‘해양레저관광을 수용 또는 촉진하는 서비스의 제공 또는 알선을 목적으로 하는 업무’로 정의하여 연구 대상 및 범위를 명확화하였으며, 산업정책의 개념 및 주요 선행연구 고찰, 국내외 산업정책 관련 동향 분석, 해양레저관광 이용 현황 및 트렌드 분석, 심층 인터뷰와 설문조사를 통한 해양레저관광서비스 사업체 현황 분석 등을 바탕으로 해양레저관광서비스 산업 육성 정책 방향 설정과 성장단계 및 산업 유형별 정책 추진과제를 도출함
3. 연구 결과
1) 연구 결과 요약
- 우리나라 관광산업 육성 정책은 중소벤처기업부, 문화체육관광부가, 해양레저관광 부문은 해양수산부가 중심이 되어 추진하고 있음
· 중소벤처기업부는 중소기업, 창업·벤처기업, 소상공인 등을 대상으로 금융·창업·기술·인력·수출·내수·기타 등 7개 분야에 지원정책을 추진함. 내수와 창업에 지원이 집중되고 있으나, 정책 대상이 세분화되고 산업적 측면에서 지원 내용의 전문성이 높음
· 문화체육관광부는 관광진흥개발기금을 활용하여 융자지원, 관광활성화 기반 조성, 관광산업 육성 등 자금을 지원하고 관광벤처기업 지원사업 등 창업을 지원함. 자금지원에 중점을 두고 있고 기업의 생애주기별 특성을 고려한 지원 정책 마련이 필요함
· 해양수산부는 제1·2차 해양수산발전기본계획 및 해양관광진흥기본계획, 국가관광전략회의 등을 통해 해양레저관광산업 육성을 위한 정책 방향 및 지원사업을 제시함. 기금 부재로 지원 사업의 연속성이 보장되지 않으며 중장기적인 사업을 추진할 수 있는 동력이 미흡함
- 해외 주요국의 관광산업 및 해양레저관광산업 육성 정책은 규제 개선 등 비즈니스 환경 조성, 크라우드 펀딩 등 새로운 금융 지원 프로그램 개발, 해양레저관광 통계기반 구축을 통한 정책 효과성 제고에 중점을 두고 있음
- 국내 해양레저관광 경험률과 해양레저관광서비스 사업체 연평균매출액은 지속적으로 증가하고 있어 수요 및 공급측면 모두 확대되고 있으나, 수요의 급속한 성장세에 비해 산업적 측면은 매우 미비한 수준임
· 해양관광 경험률은 2015년 80.0%, 2016년 82.7%, 2017년 86.0%로 꾸준히 증가했으며, 마리나업, 수중레저업, 수상레저업 등 주요 해양레저관광서비스 사업체별 매출액은 연평균 15.9~42.6%의 성장률을 보임
· 해양레저관광서비스 산업은 고성장 산업임에도 불구하고 사업체의 60% 이상이 매출액 1억 미만이고, 평균 상용근로자도 1.6명에 불과해 정부의 산업경쟁력 제고 방안 모색이 필요함
- 국내 해양레저관광서비스 사업체 설문조사 및 심층 인터뷰 결과 우리나라 해양레저서비스 산업은 초기 성장기로 높은 계절성으로 인한 영세성을 특징으로 하며, 산업지원 정책 활용 경험이 낮고 사업체 성장단계별로 애로사항 및 지원정책 수요가 다소 상이함
· 창업 시 정부 정책 자금을 활용한 비율은 11.3%에 불과한데, 이는 해양레저관광서비스 업종 특성상 장비 구입에 많은 자금이 소요됨에도 고가 장비에 대한 담보 설정이 불가능한 데서 기인함
· 정부의 산업체 지원정책에 참여한 경험이 있는 사업체는 23.7%로 정부 지원 사업에 참여하지 않은 이유로 정보 부족이 50% 이상이었으며, 지원받은 사업은 금융지원과 시설 및 공간지원에 집중되어 다양한 지원정책 개발이 필요함
· 사업체 경영 시 공통적으로 과당경쟁과 정부규제, 자금조달에 어려움을 겪고 있으며, 성장단계별로 창업기에는 자금조달, 초기 성장기에는 상품개발과 인력수급, 초기 성장기와 쇠퇴기에는 판로확대와 경영지식, 창업기와 초기 성장기에는 과당경쟁이 가장 큰 애로사항으로 분석됨
- 해양레저관광서비스 산업 육성을 위해 산업정책 부문별, 사업체 성장단계별, 유형별 특성에 따른 맞춤형 지원 방안을 도출하고 정책 홍보 방안을 마련하는 한편 타 부처와의 협업 방안 모색, 법제도적 근거 마련 및 제도 개선 등 다양한 차원의 육성 방안 마련이 필요함

- 해양레저관광서비스 산업 육성을 위한 지원정책은 부문·성장단계에 따라 창업, 자금, 수요확대 및 판로개척, 경영, 인력, 연구기술개발 등 총 6개 분야에 대해 추진함
· 창업지원 정책의 실효성 제고를 위해 해양레저관광산업 통계 체계 구축, 중소벤처기업부와의 협업, 창업지원 자금 확보, 창업 관련 경영 상담 및 공간 지원, 창업 매뉴얼 제작·배포, 창업 홍보 방안 마련이 필요함
· 자금지원을 위해 기존 정책자금의 활용성 제고 및 기금 신설 방안 모색, 해양레저관광서비스 산업의 특성을 반영한 프로젝트 단위 자금지원이나 해양진흥공사를 활용한 레저장비의 담보 방안, 해양레저관광서비스 분야 키플레이어 기업 등 성장단계 기업에 대한 지원 강화 등이 필요함
· 수요확대 및 판로지원을 위해 판로 마케팅, 지역의 특성을 살린 해양레저관광서비스 마케팅 및 브랜드화, 산업박람회 개최 및 참가를 통한 네트워크 구축 지원을 추진하고 특히 성장단계 기업 등 성장단계 맞춤형 지원이 필요함
· 경영지원은 해양레저관광서비스 산업의 특성을 반영한 전문 컨설팅 제도 마련 및 전문인력 양성, 멘토링 제도 및 네트워크 구축, 해양레저관광서비스 기업 아카데미를 활용한 교육 프로그램 운영 등이 필요함
· 인력지원을 위해 해양레저관광서비스 분야 전문인력 양성 프로그램 및 취업 연계 방안 모색, 관련 학과 개설 및 인턴십 프로그램 운영 내실화, 취업 포털 사이트 구축 등이 필요함
· 연구기술개발 지원은 해양레저관광서비스 산업 R&D 과제 발굴, 업계 수요조사를 통한 지원 방향 설정 및 R&D 추진, 해양레저관광서비스 기업체 브랜딩 및 경영 컨설팅 등 연구기술개발 지원 등을 통해 추진해야 함
- 산업유형별 해양레저관광서비스 산업 육성을 위한 지원정책은 마리나업, 수중레저사업, 수상레저사업, 크루즈운영업, 낚시터·낚시선박운영업 등 5개 분야를 중심으로 추진함
· 마리나업은 마리나업 등록기준 개선 및 마리나선박 탑승자 서비스 공간 확보, 야간항행규정 마련 등을 통한 관광프로그램 다양화, 서비스 인력 양성 및 자격기준의 개선이 필요함
· 수중레저사업은 어촌 유휴시설 공동 활용, 기초 인프라 확충 및 해중경관지구 지정을 통한 영업여건 개선이 필요함
· 수상레저사업은 서비스 제공 및 장비 보관을 위한 공간 확보와 영업 절차 및 기상정보 제공, 수상레저 영업공간 확보가 필요함
· 크루즈운영업은 크루즈 전문인력 양성사업 확대, 홍보 강화, 국내 연안크루즈 관광상품 개발 지원, 국적크루즈선사 육성이 필요함
· 낚시터·낚시선박운영업은 낚시 활동자 및 낚시관광업 종사자를 대상으로 한 이용문화 개선 교육 및 캠페인, 낚시 활동자 편의를 위한 온라인 서비스 콘텐츠 제작 등이 필요함
· 또한 정부는 해양레저관광활동 행태 및 트렌드 변화를 분석하고 창업 시 산업분류 및 관련 업종에 포함될 수 있도록 모니터링 체계를 구축해야 함

2) 정책대안 제시내용 및 정책화 활동
- 해양레저관광서비스 산업 육성을 위해 거버넌스 차원에서 다부처 협력·통합회의를 정례 개최하고 해양수산부 내에 해양레저관광서비스 기업체 지원 전담기구를 설치해야 함
- 국가차원의 해양레저관광산업 분류체계를 구축하여 효과적인 산업지원 정책 수립·집행 기반을 마련해야 하며, 해양레저관광 산업 지원 정책 추진 및 기금을 확보할 수 있는 법적 근거를 마련해야 함
- 규제 및 제도개선을 위한 산·관·학·연·정 전문가 정례회의 개최를 통해 산업계의 다양한 정책적 제안을 수렴하는 창구를 마련해야 함

3) 정책적 기여 등 기대효과
- 본 보고서는 수요 및 성장 잠재력이 높고 업종 신설 및 분화 등 산업이 고도화되고 있는 해양레저관광서비스 산업에 대한 지원 정책의 필요성을 밝히고, 부문별·성장단계별 산업지원 방안으로 창업, 금융, 판로, 경영, 인력, 연구기술개발에 대한 지원 정책을 도출하고, 제도 및 규제개선 방안으로 산업 유형별 창업 및 서비스 활동 공간, 인력 및 자격기준, 안전관리 환경에 대한 개선 방안을 제시함
- 해양레저관광서비스업의 개념 규정을 통해 정책 대상을 명확화하고 해양레저관광서비스 사업체의 특성을 반영한 산업지원정책 발굴을 통해 해양레저관광산업 육성 정책의 효과성 및 적실성을 제고함

<이하 원문 확인>
영문초록
1. Purpose
- Korea’s policies regarding the marine and leisure tourism industry have primarily focused on invigorating the experience and uses of the industry by consumers. Compared to high national interest in the marine and leisure tourism industry as well as high consumption rates, its industrial competitiveness is extremely low.
- Therefore, this study aims to devise a number of measures to improve the competitiveness of the marine and leisure industry befitting to its high growth potential. To achieve this, the present status and conditions of the marine leisure and tourism service industry were first analyzed. Based on this analysis, this study intends to discover policies for industrial support reflecting the features of marine and leisure tourism companies.
- Furthermore, this study aims to contribute to invigorating the marine leisure and tourism industry in Korea by presenting policy directions for promoting the industry and proposing customized policy tasks.

2. Methodology and Feature
1) Methodology

Classification
Differentiation from preceding studies
Purpose
Method
Main contents
Major
preceding studies
1
Title: A Study on the Construction of Support System for the Development of the Tourism Industry
Researcher (year): Ryu Gwang-Hun, Kim Hee-Soo (2018)
Objective: Seek industrial policies to develop companies within the tourism industry and strengthen their competitiveness
Literature review
Analysis of foreign cases
Survey on tourism companies
Review of industrial support policies and case analysis
Present status of tourism companies by size and by developmental stage
Empirical analysis on growth factors of tourism companies
Research on the status of tourism companies and tourism ventures
Prepare measures to construct a support system for the tourism industry
2
Title: Measures for the Promotion of Startup Businesses in Tourism
Researcher (year): Ahn Hee-Ja (2015)
Objective: Provide policy measures to vitalize and promote tourism startups by analyzing policy trends for supporting startups in Korea and overseas
Literature review
Survey based on in-depth interview
Survey targeting startup companies
Consultation with experts
Theoretical discussion relevant to tourism startups
Trends and implications of policies for supporting startups in Korea and overseas
Analyze the status of tourism startups and policy demands
Directions and tasks of policies for promoting tourism startups
3
Title: Building an Ecosystem for the Advancement of the Tourism Industry
Researcher (year): Kim Deok-Ki Kim Hyun-Joo (2013)
Objective: Analyze the ecosystems of the tourism industry by business type and suggest measures to induce high added value of the tourism industry
Analysis of statistical data
Analysis of value chain and network structure of stakeholders
In-depth interview with stakeholders
Analysis of foreign cases
Analyze the concept and structure of the ecosystem of the tourism industry
Analyze the characteristics of the tourism industry and structure of the ecosystem by type of business
Analyze cases of implementing policies for the construction of the ecosystem in the tourism industry
Forecast environmental changes of the tourism industry and prepare construction measures
This study
Existing studies were focusing on industrial policies for the general tourism industry, falling short of support policies to promote the marine leisure and tourism industry
This study differentiates itself from existing studies in that it analyzed the present status and conditions of the marine leisure and tourism industry. Based on this analysis it intends to suggest direction for promoting the marine leisure and tourism industry as well as customized policy tasks.
Literature review
Statistical analysis
Survey
In-depth interview
Analysis of foreign cases
Survey on experts
Concept and analysis of policy trends in the tourism industry
Analysis of the present status of the marine leisure and tourism industry
Analysis of the management status of the marine leisure and tourism industry
Derive tasks and measures to support the marine leisure and tourism industry

2) Feature
- As stated, the purpose of this study is to provide policy directions and tasks for the promotion of the marine leisure and tourism industry. To achieve this purpose, the scope of this research includes new fields from the laws legislated to promote marine leisure and tourism activities, including the marina industry, the underwater leisure industry, the water-related leisure industry, the cruise industry and the recreation fishing industry.
- The subject and scope of this study are clearly specified in this study by defining the marine leisure and tourism industry as ‘businesses in pursuit of provision and arrangement of services that accommodate and/or facilitate marine leisure tourism’. Following this, it carried out a study on the concept of industrial policies and major preceding studies, analysis on the trends relevant to domestic and foreign industrial policies, analysis on the use and trends of marine leisure tourism and analysis on the present status of businesses in marine leisure and tourism service through conducting an in-depth interview and survey. Through these endeavors, this study established a policy direction for promoting the marine leisure and tourism industry, while extracting implementation tasks per developmental stage and industrial type.

3. Results
1) Summary
- Korea’s policy to the promotion of tourism has been mainly driven by the Ministry of SMEs and Startups and the Ministry of Culture, Sports and Tourism, while the Ministry of Oceans and Fisheries have led the policy related to marine leisure and tourism.
· The Ministry of SMEs and Startups has rolled out support policies in 7 areas such as finance, startups, technology, manpower, export, domestic demand and others targeting SMEs, startups and venture capitals etc. While the support has been concentrated on boosting the domestic demand and startups, policy targets are fragmented with highly specialized support from an industrial perspective.
· Tapping into the Tourism Promotion and Development Fund, the Ministry of Culture, Sports and Tourism has provided support financing, building the foundation for invigorating tourism, and aiding starting a new business via projects for supporting tourism ventures. Since the Ministry is focusing on providing funds, it is necessary to come up with support policies taking the business cycle into consideration.
· Based on the 1st and 2nd Basic Plan for the Development of Maritime and Fisheries, the Basic Plan for the Promotion of Maritime and Fisheries and the National Tourism Strategic Meeting, the Ministry of Oceans and Fisheries have suggested policy directions and support projects. However, the absence of relevant funds has failed to ensure the consistency of project supports, while lacking the momentum for driving mid-to-long term projects.
- Major countries’ policies to the promotion of the tourism industry as well as the marine leisure and tourism industry concentrate on creating a favorable business environment by improving regulations and developing new financial support programs including crowd funding. In addition, countries are focusing on enhancing the effectiveness of policies by establishing a statistical foundation for marine and leisure tourism.
- The demand and supply of marine leisure tourism in Korea has expanded as both its experience rate and annual average sales of companies in the marine leisure and tourism industry have steadily increased. However, the industry itself has fallen far behind compared to the rapid growth of demand.
· The experience rate of marine tourism has been steadily increased from 80% in 2015, 82.7% in 2016 further to 86% in 2017. Moreover, average sales of companies engaging in the marine leisure and tourism industry have shown an annual average growth rate of 15.9~42.6%.
· Despite being a high growth industry, 60% of the companies in the marine leisure and tourism industry have generated less than 100 million KRW in sales, with the number of regular employees standing at 1.6 people per organization. Hence, the industry requires governmental measures to improve the industrial competitiveness.
- According to the results of surveys and in-depth interviews, the marine leisure and tourism industry in Korea is at the early stage of growth, with the industry typically characterized by small size businesses as a result of being highly affected by seasonality. While the industry lacks experience of utilizing industrial support policies, the challenges and the demands of utilizing support policies vary depending on the developmental stage of companies.
· The ratio of companies utilizing government policy funds was a mere 11.3% when starting up a business. This is because companies are not allowed to use expensive equipment as collateral despite a lot of money must be spent on purchasing equipment.
· Only 23.7% of companies have experience of participating in industrial support policies from the government. More than 50% of companies responded that a lack of information was a major reason for not participating in such policies. Since projects supported by the government are concentrated on financial and spatial support, a variety of support policies should be further developed.
· Companies face common challenges including excessive competition, governmental regulations and limitations to financing during business operations. The biggest challenges per developmental stage are as follows; financing at the start-up stage, product development and securing manpower at the early growth stage, expanding markets and business knowledge at the early growth and decline stage and excessive competition at the start-up and early growth stage.
- It is necessary to extract support measures customized to the type of industrial policy, developmental stage and business type in order to foster the marine leisure and tourism industry. In addition, multi-layered promotional measures are required including seeking cooperation measures with other government departments, preparing legal and institutional grounds and system improvements etc.

- Policies for supporting the marine leisure and tourism industry should be implemented in 6 areas depending on the type of business and growth stage. It includes starting up a business, finance, expanding the demand and discovering new markets, management, manpower and research and technological development.
· Specific measures to improve the effectiveness of supporting start-ups are as follows; establishing a statistical system of the marine leisure and tourism industry, cooperation with the Ministry of SMEs and Startups, securing start-up support funds, business consulting relevant to start-ups and providing spatial support, developing and distributing start-up manuals and preparing PR measures.
· Financial support should be provided by enhancing the utilization of existing policy funds while seeking new measures to create a new fund. Other measures are also necessary including financial support at the project level reflecting the characteristics of the marine leisure and tourism industry, holding leisure equipment as collateral utilizing the Korea Ocean Business Corporation and strengthening support to companies at the growth stage including key players in the marine leisure and tourism sector.
· In order to expand the demand and support markets, this study suggests market research for discovery of new sources of sales, while marketing and creating a brand of marine leisure and tourism that reflects characteristics of a region. In addition, relevant support should be provided to build networks through holding and participating in industrial exhibitions. In particular, it is necessary to provide support customized to businesses at the developmental stage and especially to companies currently at the growth stage.
· Management support should include establishing a specialized consulting system reflecting the unique features of the marine leisure and tourism industry, nurturing professional manpower and building networks. In addition, operation of educational programs is necessary with the utilization of a business academy of marine leisure and tourism for companies.
· Manpower support can be realized through training programs catered towards professional workers in the marine leisure and tourism service sector as well as measures for connecting it with employment. Moreover, it is necessary to open up relevant departments in universities, operate internally stable internship programs, and establish a portal site for job employment.
· This study suggests the following measures for supporting R&D; discovering industrial R&D tasks of marine leisure and tourism, setting up a direction for support through a demand survey and supporting research and technological development by branding and business consulting of marine leisure and tourism companies.
- Policies for promoting the marine leisure and tourism industry are suggested centering on the following 5 areas classified by type of industry: the marina business, the underwater leisure business, the water-related leisure business, the cruise operation business and fishing spot and fishing vessel operation business.
· The marina business requires improving registration standards for the business, securing service spaces for passengers of marina ships, diversifying tourism programs by preparing navigational regulations at night, training service manpower and improving its qualification standards.
· The underwater leisure business needs a joint utilization of idle facilities in fishing villages, while improving business conditions by reinforcing basic infrastructures and designating maritime landscape conservation zones.
· The water-related leisure business requires securing spaces for servicing and storing equipment and providing business procedures and weather information. In addition, the business also needs securing spaces for water-related leisure businesses.
· The cruise operation business is in need of expanding programs of nurturing cruise professionals, strengthening PR, supporting the development of tourism products for domestic coastal cruise and fostering national cruise companies.
· The fishing spot and fishing vessel operation business requires education and campaign for improving the usage culture targeting anglers and those engaging in the recreation fishing business. In addition, it is necessary to produce online service contents for the convenience of anglers.
· Furthermore, the government should establish a monitoring system which allows the analysis of behaviors and changing trends of marine leisure and tourism activities so that a new startup can be included into the industrial classification system and relevant businesses.

2) Policy suggestions and relevant activities
- This study suggests that the government hold a multi-departmental cooperation and coordination meeting regularly from the perspective of governance in order to promote the marine leisure and tourism industry. In addition, the MOF should establish an agency dedicated to supporting marine leisure and tourism companies within the Ministry.
- With the establishment of a classification system of the marine leisure and tourism industry at the national level, the government should lay the foundation for establishing and executing effective supports for the industry. Furthermore, it is necessary to come up with provide legal grounds for promoting policies to support the marine leisure tourism industry and securing funds.
- It is essential to establish a counter for collecting a variety of policy suggestions by holding a regular meeting with experts in the industry, the government, the academy and research institutes and discussing regulatory and system improvements.

3) Expected benefits including policy contribution
- This study specifies the necessity of policies for supporting the marine leisure and tourism industry in which businesses are divided or newly created with high demand and growth potential. By suggesting measures for supporting the industry by sector and developmental stage, it derived support policies for business startups, finance, market, management, manpower and R&D. Furthermore, it suggested improvement measures for systems and regulations including securing spaces for startups and service activities, manpower and qualifications and the environment for safety management.
- This study clearly states policy targets by first defining the concept of the marine leisure and tourism industry, while seeking policies for supporting the industry reflecting the characteristics of companies in this field. Through these endeavors, the study contributed to improving the effectiveness and preciseness of policies for promoting the marine leisure and tourism industry.

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목차
제1장 서 론 1
제1절 연구 배경 및 필요성 1
제2절 연구 목적 5
제3절 연구 내용 및 방법 6
1. 용어의 정의 6
2. 연구 범위 및 주요 내용 7
3. 연구 방법 7
제4절 선행연구 검토 9

제2장 산업정책 개념 및 국내외 정책 동향 분석 13
제1절 산업정책의 개념 및 주요 선행연구 13
1. 산업정책의 개념 13
2. 산업정책 주요 선행연구 16
제2절 국내 유관 정책사례 분석 20
1. 중소벤처기업부 중소기업 지원정책 동향 20
2. 문화체육관광부 관광산업 지원정책 동향 27
제3절 해양레저관광 분야 정책사례 분석 34
1. 해양수산부 해양레저관광 지원정책 동향 34
2. 다부처 연계 지원정책 동향 44
제4절 해외 관련 정책사례 분석 51
1. 관광산업 육성 정책 51
2. 해양레저관광산업 육성 정책 57
제5절 종합분석 59

제3장 해양레저서비스 산업 현황 분석 63
제1절 해양레저관광 이용 현황 및 트렌드 분석 63
1. 분석의 개요 63
2. 해양레저관광 이용 현황 및 트렌드 64
제2절 해양레저관광서비스 사업체 현황 분석 71
1. 분석의 개요 71
2. 사업체 현황 72
3. 부가가치 및 고용 성장률 76
4. 해양레저관광서비스업 발전의 장애요인 78
제3절 종합분석 79

제4장 해양레저관광서비스 산업 경영 실태조사 81
제1절 조사개요 81
1. 기본방향 81
2. 조사방법 및 설문구성 82
제2절 결과분석 86
1. 사업체 운영 현황 분석 86
2. 사업체 경영 애로사항 분석 104
3. 국가지원 사업 참여 경험 분석 109
제3절 시사점 117

제5장 해양레저관광서비스 산업 육성방안 121
제1절 해양레저관광서비스 산업 육성 정책방향 설정 121
제2절 해양레저관광서비스 산업 지원정책 부문별·성장단계별 추진과제 124
1. 창업지원 124
2. 자금지원 129
3. 수요확대 및 해외시장 개척을 위한 판로지원 133
4. 경영지원 138
5. 인력지원 140
6. 연구기술개발 지원 143
제3절 해양레저관광서비스 산업 유형별 정책 추진과제 145
1. 마리나업 146
2. 수중레저업 150
3. 수상레저업 154
4. 크루즈운영업 157
5. 낚시관광업 158
6. 기타사항 159

제6장 결론 및 정책제언 161
제1절 결 론 161
제2절 정책제언 163

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