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국문초록
이 연구는 지식기반사회의 도래에 따라 요구되는 능력의 규명을 토대로 국가학습목표를 재설정하며, 국가 학습목표 관리를 위한 학습체제의 질 관리 방안을 모색하는데에 그 목적이 있다. 이 연구는 3단계에 걸쳐 총 3년 계획으로 추진하는 것으로 설계하였으며, 제1단계에서는 생애능력 표준의 설정 및 질 관리시스템 구축을 위한 기초연구, 제2단계에서는 생애능력의 수준 및 가설적 국가학습목표의 설정과 함께 국가학습목표 관리를 위한 학습체제 질 관리 모형의개발, 그리고 제3단계에서는 개발된 질 관리 모형의 시범 적용이 연구된다. 연구의 제1차 년도인 올해에는 생애능력육성이 요구되는 환경 요인의 분석과 다양한 학습 체제별 생애능력 요구, 그리고 이를 위한 과제를 도출하였다. 또한,이를 토대로 향후 국가수준의 학습체제 질 관리의 방향을 제시하였다.
학습체제별 생애 능력에 대한 요구
이 연구에서는 생애 능력을 ‘생애를 통하여 육성시켜야 할 핵심능력’으로 정의한다. 그리고 선행연구 및 외국의 동향분석을 참고하여 생애 능력을 기초문해력, 핵심능력, 시민의식, 특수 직업관련 능력의 4가지로 유형화하였다. 이러한 생애 능력은 생애를 통한 학습 단계를 거치면서 보다 심화되고 수준이 넓어진다는 점을 전제하였다. 따라서 이 연구에서는 분석의 대상을 학습체제는 국민기초학습체제, 실업학습체제, 전문대학 학습체제, 4년제 대학 학습체제, 성인학습체제로 나누어 접근하였으며, 학습체제와 노동시장 및 시민사회로의 이행체제를 분석하였다.분석결과, 4가지 유형의 생애 능력 즉, 기초문해력, 핵심능력, 직업관련 능력, 시민의식은 학습 단계에 따라 모든 유형이 심화되는 동시에 그 강조점을 약간씩 달리하고 있었음을 알 수 있었다. 그런데 특히 학습체제별로 공통적으로 강조하여 육성될 필요가 있다고 보는 능력 유형은 4가지 유형 중 핵심능력으로서, 이러한 핵심능력의 하위 요인인 문제해결력, 자기주도학습력, 의사소통능력, 창의력, 인간관계능력 등은 모든 학습 단계에서 공통적으로 육성이 필요함을 강조하고 있다.
학습체제별 생애 능력육성 현황과 과제
각 학습체제별 생애능력 형성 수준은 보통이거나 불만족스러운 상태에 있으며, 생애능력육성을 위한 다양한 문제점이 있음을 확인할 수 있었다.
첫째, 국민기초교육단계에서는 대학입시교육과 교사 1인당 학생 수 과다, 교과중심 교육으로 인한 인간관계능력 형성, 의사소통능력과 학생의 이해력 증진의 한계 등이 지적되었다.
둘째, 실업교육, 전문대학교육, 기업교육 등의 학습체제에서는 실업교육의 교과과정과 교수학습 방법의 한계로 인해 학교와 직업 현장간에 괴리가 있으며, 기초적인 능력으로서 핵심능력(문제해결력, 창의력, 자기주도학습능력, 인간관계 등)이 길러지지 못하고 있다는 점이 지적되었다.
셋째, 고등교육의 경우 졸업생의 취업이 특정 분야에 집중됨에 따라 산업간인적 자본의 분포가 불균형적으로 이루어지고 있으며, 대학교육이 산업계의 고급인력 수요를 충족시키지 못하고 있다는 점, 학생들의 대학 수학능력이 저하되었다는 점 등이 중요한 문제로 지적되었다.
넷째, 성인교육의 경우 직업전환에 필요한 능력, 제2교육의 기회에 대한 요구가 높아지고 있으나 이러한 요구에 대해 학교나 사회, 국가가 적절히 대응하지 못하고 있는 것으로 분석되었다.
이러한 학습체제별로 문제점에 비추어 볼 때, 각 학습 단계별로 분석된 생애능력을 반영한 교육과정 개편 및 운영이 필요하다는 점과, 이를 위해 국가적차원의 학습목표 재설정이 필요함을 알 수 있었다, 또한 각 학습체제 속에서 다양한 교육방법을 도입하는 소프트웨어 측면과 정부의 행·재정적 지원 강화,관련법 제정 및 개정, 학습체제 질 관리를 위한 평가 시스템 구축 등의 하드웨어적인 측면에 있어서의 방안이 같이 모색되어야함을 시사 받을 수 있었다.
전문직 종사자들의 생애 능력육성요구 및 과제
첫째. 전문직 종사자들은 전반적으로 사회적 자본의 육성이 매우 중요하고,특히 국제화 의식이나 자원봉사 의식 등이 중요한 요인임을 강조하고 있다. 그리고 외국어 능력을 중요한 생애능력의 하나로 간주하고 있다.
둘째, 요구되는 생애 능력들을 얼마나 학습체제에 잘 반영하고 있는가에 대한 응답에는 실업고등학교 교육과 직장 외에서의 성인교육이 상대적으로 생애 능력을 잘 반영하고 있지 못하다고 응답하였다.
셋째, 상급학교 진학을 위한 각종 시험제도들은 보통 정도의 유용성을 가지고 있다고 응답하였으며, 대입 논술의 경우는 유용도가 높다고 응답하였다. 그러나 고등학교 졸업장은 별로 유용하지 않다는 응답이었고, 고시를 비롯한 각종자격시험들은 직업에서 요구되는 윤리의식 고양에는 별 도움이 안 되는 것으로 응답하였다.
넷째, 성인교육체제는 취약하여 대학졸업 이후의 능력개발을 위한 지원체제에 문제가 있다고 지적하였다.
다섯째, 수학능력시험은 졸업자격시험으로의 전환이 요구된다고 응답하였다.
여섯째, 학습체제 질 관리를 위해 전문대학원의 설치와 초·중등학교 평가전담기관 및 대학의 평가전담기관 설치에 대해서는 과반수 이상이 찬성하였다.
일곱째, 국가적 차원에서 생애 능력 개발을 지원하기 위해서는 우선 지식기반사회에서 요구되는 핵심능력이 무엇인지에 대한 규명 작업이 가장 중요하다고 응답하였다. 그리고 규명된 능력과 국가 학습목표가 연결되어야 한다는 의견에 찬성하였다.
여론주도층의 생애능력육성을 위한 학습체제 질 관리 전망
첫째, 여론주도 인사들은 생애 능력으로 가장 중요한 것은 정보활용능력이며, 외국어 능력, 의사소통능력 등도 중요하다고 응답하였다. 또한 사회적 자본과 관련이 있는 태도 요인으로는 신뢰와 윤리의식, 공동체 의식과 타인에 대한 배려를 중시하였다.
<이하 원문 확인>
영문초록
The Research on the National Standards of Life Skill and Quality Management for Learning System
The purpose of this study is to establish national learning targets by identifying competencies required in the knowledge-based society and to develop strategies for quality management of national learning targets. This research project was designed to be conducted by three consecutive studies for three years. The first study is a foundational research for identifying levels of life skill and establishing national learning targets. The second study is to identify levels of life skill and to establish national learning targets, and to develop a model of quality management of learning system for managing national learning targets. Finally, the third study is to test in practice the developed model of quality management of learning system.
In the first year, this study was intended to analyze environmental factors, identify need for life skill in diverse learning systems, suggest development tasks, and furthermore, provide directions for quality management of learning systems at national level.
Need for Life Skills by Learning Systems
Life skill is defined as core competencies needed to be developed for one's life In this study. It was classified into basic literacy, core skills, citizenship, and specific vocational competencies based on literature review of previous research and recent trends abroad. Life skill was assumed to be elaborated and widened over the learning stages. Learning systems in this study included national basic learning system, vocational learning system, junior college learning systems, four-year college learning system, adult learning system, and transition from learning system to labor market and to civil society.
Four types life skills, basic literacy, core skills, citizenship, and specific vocational competencies were all elaborated over the learning stages with different emphases. In particular, four kinds of competencies including problems solving skill, self-directed learning skill, communication skill, creativity, human relations skill are common sub-skills of key skills, which needed to be developed all over the learning stages.
Current Level of Developing Life Skill by Learning Systems and Future Agenda
Current level of developing life skill by learning systems was either average or below the average and there were many problems in developing life skill.
First, in national basic education stage, college entrance examination-oriented education, excessive number of students per teacher, problems in developing people skill, communication skill due to curriculum-based education, communication were main problems.
Second, in the learning systems of vocational education, junior college education, corporate education there is a gap between school curriculum and practice because of the problems in curriculum in vocational education and instructional methodology and key basic skills such as problems solving skill, creativity, self-directed learning, people skill are not being developed.
Third、in college education, graduates are employed in some limited areas so that unproportional distribution of human resources by industries were identified, college education did not satisfy the need for high quality human resources, and students' scholastic ability required for college education decreased.
Fourth, for adult education, school, society, and nation did not develop enough adults' competencies needed for changing jobs and satify increasing need for non-school education.
These findings implied that curriculum revision and new instructional methods should be developed and national learning targets should be established. Development of diverse instructional methods as well as enhancement of governmental administrative and financial support, provision and revision of related law, evaluation systems for quality management of learning systems were the main suggestions from this study.
Developmental Need of Life Skill and Task Suggested by Experts
First, experts emphasized development of social capital for the whole nation, international understanding, volunteerism, and foregin language skill as key skill.
Second, life skill is relatively well applied in vocational education systrem and off site workplace education.
Third, examinations for entering into higer level of education are useful in average and writing test in college entrance examination is very useful. However, high school diploma is not useful and examinations for cretificates including state examinations are not helpful for developing ethical standard.
Fourth, we have a weak support system of adult education after college graduation.
Fifth, college scholastic aptitude test needs to be converted into a qualifying test for graducation.
Sixth, more than half of the respondents agreed that specialized graduate school and specialized evaluation institution for elementary, junior, high school as well as for college
Seventh, identifying core skills needed in knowledge-based society is the most critical research agenda to support the development of life skill at national level.
Identified core skill should be integrated with national learning targets.
Opinions Leaders' Overview of Quality Management of Learning Systems for Developing Life Skill
First, opinion leaders believed that competency to utilize information is the most critical life skill, and foreign language skill, communication skill are next im its importance. Critical attitude related to social capital included trust, ethical awareness, sense of community, and consideration of others were pointed out important. Second, school education system needs to be revised to be more diversified and open in the systems of developing life skill.
Third, selection systems of human resources based on meritocracy should be established and government provided mechanisms to link one's school with qualifications.
Fourth, competition among people with certificates rather than schooling needs to be supported for developing competencies.
Fifth, instructional methods should be geared for competency development and demand-side need.
Six, foreign language is more important in the primary and secondary level rather than high school level.
<이하 원문 확인>
목차
Ⅰ. 서 론 /1
1. 연구의 필요성 및 목적 /3
2. 연구 문제 /6
3. 연구 설계 /8
4. 연구 내용: 제1차 년도 /12
5. 연구 방법: 제1차 년도 /14
6. 연구의 제한점 /18

Ⅱ. 이론적 배경 /21
1. 환경변화에 따른 생애능력의 중요성 /23
2. 생애능력육성과 학습체제 /36
3. 연구의 접근모형 /69

Ⅲ. 생애능력육성을 위한 학습체제의 질 관리 실태 /73
1. 국가차원의 학습체제 질 관리 개관 /75
2. 생애능력육성을 위한 학습체제별 질 관리 실태 /81

Ⅳ. 생애능력육성을 위한 학습체제 질 관리 방향 /177
1. 전문직 종사자 대상 의견 조사 /179
2. 여론주도층을 통한 델파이 조사 /198

V. 생애능력육성을 위한 국가학습체제 질 관리 과제 /221
1. 국가학습체제 질 관리의 기본전제 /223
2. 국가학습체제 질 관리 과제 /224

Ⅵ. 요약 및 정책제언 /233
1. 요약 /235
2. 정책제언 /237

참고문헌 /243
Abstract /259
<부록> /265

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